torstai 22. kesäkuuta 2017

Via Baltica

Viime viikon lopulla pääsimme nauttimaan ihanasta minilomasta, kun pakkasimme kimpsut ja kampsut autoon ja otimme suunnan kohti Via Balticaa & Latviaa. Olimme varanneet kyseisen viikonlopun jo aikaa sitten perheen yhteistä viikonloppulomaa varten, mutta mietiskelimme kohdetta vielä pitkälle edellisviikkoon saakka. Toiveenamme oli löytää kohde, joka on lyhyen matkan päässä, ja jossa on mahdollista ottaa sekä rennosti että viettää aikaa kaupungin sykkeessä. Pallottelimme eri vaihtoehtoja aina niin upeasta Ranskan Rivierasta Kööpenhaminaan päätyen lopulta Latviaan, josta olimme saaneet paljon kehuja.

Ihana kamala automatka

Tarkoituksenamme oli alunperin lentää kohteeseen, mutta tutkittuamme hieman eri vaihtoehtoja päädyimme lopulta lähtemään matkaan autolla. En aluksi ollut kovin innoissani ajatuksesta, sillä autossa tulee välillä vietettyä liiankin paljon aikaa ja kaipasin lomaan helppoutta ja nopeutta. Tästä automatkasta jäi kuitenkin positiivinen fiilis, ja ilman muuta lähdemme tällä tavoin reissuun vielä uudestaan!

Valmiina matkaan!

Aikaisin torstaiaamuna menimme Suomenlahden yli Tallinnaan, josta suuntasimme kohti E67-tietä eli niin kutsuttua Via Balticaa, joka kulkee Viron, Latvian ja Liettuan läpi Puolaan ja sieltä aina Prahaan asti. Lähdimme matkaan rennoin fiiliksin, mikä oli hyvä, sillä ajomatkaan kului lopulta enemmän aikaa kuin ajattelimme. Tie oli ennakko-odotuksista poiketen hyvässä kunnossa, eikä liikennekulttuurikaan ollut aivan niin hurja, kuin mihin olimme varautuneet. Sen sijaan tietyöt, aamuruuhka Helsingin ja Tallinnan päässä ja iltapäiväruuhka Riiassa viivästyttivät matkaa. Lisäksi halusimme syödä lounasta jossain kivassa paikassa meren rannalla, mutta yllättäen Pärnun jälkeen tällaisen kohteen löytäminen ei ollutkaan niin helppoa ja jonkin tovin etsimme sopivaa paikkaa. Lopulta sekin kuitenkin löytyi.

Rentoilua taukopaikalla jossain päin Viroa.

Latvian helmet: Riika & Jurmala

Matkakohteemme osoittautui jo heti ensimmäisenä iltana loistavaksi valinnaksi. Olimme ottaneet spahotellin Latvian Rivieraksikin kutsutusta Jurmalan kaupungista, joka oli kerrassaan ihastuttava. Loputtomat hiekkarannat ja epätodelliset, hieman satumaiset talot eivät varsinaisesti vastanneet ensimmäisiin mielikuviini Latviasta, mutta kävellessämme rantaviivaa pitkin pääsi heti lomafiilikseen, vaikka olimmekin lähteneet vain viikonloppumatkalle.

Kiireetöntä rantaelämää Jurmalassa, josta löytyy rantaviivaa jopa 26 km.

Hotellimme oli todella siisti ja palvelu kaikin puolin hyvää ja ystävällistä. Ensimmäisen kokonaisen päivän vietimmekin rannalla loikoillen ja nauttien aurinkoisesta säästä, joka ei olisi voinut olla parempi. Kaupungin rantakulttuuri oli jossain määrin jopa hyvin etelä-eurooppalainen, sillä rannalta löytyi tyylikkäitä patioita, tapaksia, viiniä & fiilistelymusiikkia. Lapset oli otettu ihanalla tavalla huomioon, ja rannalla oli useita leikkipaikkoja, kiikkuja, kiipeilytelineitä ja välineitä hiekkaleikkejä varten. Iltaisin aikuiset ja lapset nauttivat rantaelämästä, merituulesta ja auringonlaskusta. Ihanan rentoa! Ihastuimme Jurmalaan jopa niin paljon, että ajattelimme viettää koko loppuajan siellä, mutta onneksemme tuuli oli kääntynyt seuraavana päivänä hieman viilemmäksi, joten päätimme lähteä tutustumaan Latvian pääkaupunkiin Riiaan.

Matka Jurmalasta Riiaan sujui helposti ja nopeasti junalla. Aikaa matkaan kului 30 minuuttia ja olimme chillistä rantakaupungista suurkaupungin sykkeessä. Tutustuimme kaupunkiin rennosti kävellen, söimme hyvin ja hieman shoppailimme. Pikkumatkustaja nautti matkasta aikuisten tavoin, ellei jopa enemmän ja oli ilo huomata, että tämäntyyppinen loma sopii todella hyvin koko perheelle. Latvian edullinen hintataso yllätti myös positiivisesti, eikä viinivalikoiman täydentäminen Latvian hinnoilla kirpaissut lompakkoa. Jos olet koskaan miettinyt matkustamista Latviaan, suosittelen sitä lämpimästi!

Jurmalan upeita rakennuksia.

Lounaalla Riiassa.

Tästä on hyvä jatkaa kohti juhannustansseja! Meillä on tällä kertaa luvassa hieman erilainen juhannus, sillä huomenna juhlimme hyvän ystäväni juhannushäitä Kotkassa ja lauantaina on tarkoitus viettää elämäni ensimmäinen cityjuhannus Helsingissä. Can't wait!